Jak na grafiku v Canvě krok za krokem
Možná si vzpomínáte na jeden z našich předešlých článků, v němž jsme vám představili několik užitečných online nástrojů, které využíváme pro práci v našem klenotnictví a které se nám osvědčily. Jedním z nich byl i nástroj pro tvorbu grafiky online – program Canva. Dnes bychom se této aplikaci rádi podívali na zoubek o něco blíže a předali vám několik rad a tipů, jak s Canvou pracovat i nepracovat.
Canva – co to je a jak funguje?
Canva je grafický online nástroj, který můžete snadno začít používat i vy, a to třeba hned. Je tak snadno uživatelsky přístupný, že udělá profesionální grafiky i z úplných začátečníků. A co je ještě lepší? Základní verzi Canvy můžete používat zcela zdarma. Pokud byste však měli zájem používat ji na vyšší úrovni třeba v rámci vaší firmy, není problém základní verzi za pár dolarů měsíčně upgradovat (dle našeho názoru to však není třeba).
U nás v Eppi Canvu využíváme opravdu velmi často, a to zejména k tvorbě obrázků pro příspěvky na Instagram, Facebook nebo v rámci e-mailového marketingu. Lehce v ní ale vytvoříte i další propagační materiály – letáky, vizitky, plakáty nebo pozvánky. Nástroj je dokonce vhodný i k vytváření výukových materiálů, jako jsou prezentace nebo infografiky.
Jak začít s Canvou ve 3 krocích
1. Registrujte se
Po velmi krátké registraci, kterou snadno provedete pomocí e-mailu, případně vašeho Google či Facebook účtu, můžete začít okamžitě tvořit.
2. Vytvořte si svůj návrh
Brzy poznáte, že cesta k dokonalé grafice nebyla nikdy snazší! V několika následujících bodech vám přiblížíme, jak s programem snadno pracovat.
2.1 Zvolte rozměry
V prvním kroku je nutné zvolit si velikost svého návrhu. Je možné vybírat z předem navržených šablon, které rozměrově odpovídají konkrétním příspěvkům – reklamě pro Facebook, příspěvku na Instagram či Twitter nebo dokonce grafice pro Youtube. Vybírat ale můžete i z množství dalších nejrůznějších formátů.
Co je ovšem důležité, Canva vám umožňuje zvolit si rozměry i přesně podle vašeho přání, a to v pixelech, milimetrech nebo dokonce palcích. No a co si budeme povídat – není nic uspokojivějšího, než vytvořit si design ve vámi požadované velikosti, který není nutné dále nijak zmenšovat nebo přizpůsobovat. Není tak třeba strachovat se, že si obrázek nezachová svůj vzhled.
2.2 Začněte tvořit – fantazie nezná hranic!
Váš návrh můžete začít vytvářet na nepopsaném listu papíru či na předem sestavené šabloně. Tu si můžete přizpůsobit podle vlastních potřeb.
Množství nabízených šablon je k využití zdarma, najdete ale rovněž velký počet těch, které je možné použít pouze v rámci upgradovaných a placených účtů. Můžete si je ovšem pořídit i za jednorázový poplatek, který se pohybuje v řádech dolarů. Stejně tak to může být i s některými vybranými prvky, ke kterým se následně dostaneme.
2.3 Prvky, které můžete v Canvě používat
Canva obsahuje nesčetné množství elementů, se kterými si můžete libovolně hrát – měnit jejich velikost, barvu nebo je společně mixovat.
- Layouts – rozvržení
Jak jsme si již ukázali na minulém obrázku, pod ikonkou „Rozvržení“ najdete velkou řadu předem připravených designů, které si můžete upravit dle potřeby. Je možné přepisovat veškeré texty, měnit barvy, upravovat fotky nebo přidávat další potřebné prvky.
- Elements – prvky
Ikonka „Fotografie“ v sobě ukrývá složky s jednotlivými elementy, které je možné do návrhu vložit. Jedná se o širokou škálu obrázků z fotobanky Canva. Pod položkou „Mřížky“ pak naleznete několik variant možného rozvržení vašeho designu, do kterého můžete vámi vybrané fotky vsazovat.
Neméně užitečná je i složka „Rámečky“, v níž objevíte různě řešené rámečky pro fotografie z fotobanky i pro vaše vlastní.
Pod ikonkami „Tvary“ a „Čáry“ se schovává řada prvků, které lze do vašeho designu přidávat a volně s nimi manipulovat.
Zajímavou složkou se stává ta s názvem „Ilustrace“, ve které můžete najít pod vámi zadaným heslem nebo tématem různé ilustrace, jež lze do vašich tematicky zaměřených designů využít. Nám se jednoznačně vyplatily ty s tematikou Vánoc nebo třeba Valentýnu.
TIP! Vhodné je ilustrace vyhledávat pod anglickými názvy – nabídka prvků je pak daleko širší.
- Text
Jak již položka „Text“ napovídá, tato ikonka vám umožňuje vložit do vašeho návrhu osobní sdělení. Canva opět nabízí obrovský výběr nejrůznějších typů písem, které spolu můžete kombinovat, upravovat jejich velikost, barvu anebo třeba tloušťku. Rovněž zde najdete i několik předem spárovaných fontů, které se k sobě hodí. Dávejte ale pozor! Valná většina fontů nezohledňuje českou diakritiku.
- Background – pozadí
Díky ikonce „Pozadí“ můžete svým návrhů dodat nejrůznější textury a barvy. Pokud vám nebude vyhovovat barva z nabídky, stačí jednoduše zadat přesný hexa kód barvy, kterou si přejete použít. Canva vám ji navíc uloží pro další použití.
- Uploads – nahrané
Pod poslední možností lze nahrát vlastní obrázky a fotky, které můžete ve svém designu libovolně používat. Vámi nahrané fotografie je pak možné upravovat pomocí předem vytvořených filtrů, oříznutí atp.
3. Uložte si svoji práci
Blížíme se do finále! Pokud jste se svojí prací spokojeni, nezbývá nic jiného, než ji uložit nebo ji jednoduše sdílet třeba na vašem Facebooku. Veškeré designy je možné si uložit do svého počítače ve formátech pdf, png nebo jpg. Stejně tak je ale možné výtvory uložit do složky vašich designů přímo v Canvě, kde se k nim můžete vracet, upravovat je a opakovaně je používat.
TIP! Canva se dá také perfektně využít, pokud máte vlastní blog.
Naše tipy pro práci s Canvou
Používejte logo!
Pokud Canvu využíváte ve své firmě, doporučujeme vaše výtvory „označkovat“ vlastním logem. My to naše používáme ve dvou variantách a ladíme ho do barviček odpovídajících našemu designu.
Držte se firemních barev!
Každý pes jiná ves… Tohle pořekadlo není při tvorbě designu rozhodně žádoucí, držte se proto jisté palety vašich firemních barviček. Nezapomeňte všechny odstíny správně kombinovat a myslete i na jejich vhodné komplementární barvy.
Dejte přednost vlastním fotkám!
Ano, v Canvě najdete nesčetné množství obrázků v její fotobance, pokud ale chcete propagovat především svoji firmu a vlastní zboží, doporučujeme používat fotky vlastní.
Méně je někdy více!Při tvoření svých designových kousků nikdy nezapomínejte na heslo „méně je více“, vyvarujete se tak přeplácaného designu plného nejrůznějších písem, barev a neladících prvků.
Nemáte dostatek vlastních nápadů? Nezoufejte!
Pokud vás zrovna nepolíbila múza, Canva vám nabízí nesčetné množství šablon pro nejrůznější události, které můžete využít nebo se jimi alespoň inspirovat. Mezi šablonami naleznete třeba pozvánky na narozeninové oslavy či babyshower, svatební oznámení nebo dárkové certifikáty… Zkrátka na co si jen vzpomenete.
Tak co, zapojíte svého kreativního ducha i vy a pustíte se do tvoření? Věříme, že s naším průvodcem vám to půjde jedna radost. A pokud máte s Canvou již vlastní zkušenost, neváhejte a podělte se s námi o to, jak vám tvorba šla!
Autor: Verča