Tvar diamantu baguette (bagetový)
Diamant – nejlepší přítel ženy. Diamanty jsou stejně jako ženy různorodé. Každý diamant v sobě skrývá svůj příběh. Diamanty se neukážou v celé své kráse v neopracovaném stavu, musí být vybroušené a vyleštěné, aby odhalily všechny své půvaby, pro které jsou tak proslulé a ceněné. Brousí se do několika základních tvarů, které jsou odlišné, unikátní a charakteristické pro každý brus. Tvar poukazuje na hlavní linii diamantu a umocňuje tak krásu hotového diamantového šperku.
Klasické a univerzální kulaté brilianty představují více než polovinu všech prodaných diamantů ve světě. V současnosti ale nabývají na popularitě také neobvyklé a výstřední tvary jako markýza (marquise) a princezna (princess). Výběr diamantového tvaru by měl být úzce spojen s osobou, které bude diamant patřit. Kromě skutečnosti, že každý tvar nadchne jiný typ osobnosti, je každý kámen také řezaný velmi pečlivě a s matematickou přesností. To pomáhá vyniknout těm nejlepším vlastnostem diamantu.
Prohlédnout si baguette šperky
Každý diamantový brus má své místo v klenotníkově dílně. Ačkoliv bagetový (baguette) tvar není ve větších velikostech příliš rozšířený, má jedinečné vlastnosti, které ho nenechávají zapomenutý na okraji šperkařského spektra. Jeho označení pochází z francouzského pojmenování pro dlouhou tyč. Svým obdélníkovým tvarem a stupňovitým brusem připomíná smaragdový (emerald) a Asscher brus. Je důležité si uvědomit, že bagetový (baguette) tvar nepodtrhuje jiskru a brilanci kamene, ale zvýrazňuje jeho lesk, proto se hodí spíše jako doplňkový prvek.
Baguette (bagetový)
Základní informace
Unikátní vlastnosti | Fazety | Poměr (výška - šířka) | Původ | Názor odborníka |
---|---|---|---|---|
Jednoduchý tvar stupňovitého (step) brusu typický především pro menší kameny. | zpravidla 14 | Optimální poměr 1,5 : 1, přijatelné je i rozmezí poměru 1,5-2,5. | Objevuje se ve 20.-30. letech 20. století a odráží populární geometrické styly. | Optimalizuje karátovou váhu a odhaluje inkluze a nedokonalosti kamene. |
Vlastnosti
Bagetový tvar se používá pro diamanty a drahokamy, jež jsou ve své surové podobě dlouhé a ploché. Stupňovitý a obdélníkový design dokonale využívá hmotu neopracovaného kamene a minimalizuje snížení karátové hmotnosti. Nejčastější poměr stran bývá 1,5 : 1, ale dovolený je až poměr 2,5 : 1. Tento tvar netvoří velké množství vybroušených fazet (pouze 14), proto se zdá ve srovnání s kulatým briliantem (round brilliant) nebo markýzou (marquise) mdlý a méně jiskřivý. Výhodou však je standardní symetrický tvar, který dovoluje zpracovat kámen do přesných rozměrů a vyleštit do vysokého lesku.
Historie
Původ bagetového tvaru se datuje do 20.-30. let 20. století, kdy architektuře vévodily rovné a čisté linie. Ty v dobách Art Deca a Art Noveau pronikly i do šperkařství a zpopularizovaly jednoduché geometrické designy a pravé úhly. Klenotníci odvážně opustili kulatý briliantový (round brilliant) brus a nechali se inspirovat strohostí antiky. Traduje se, že bagetový tvar znovuobjevil Cartier v roce 1912 a jeho vzhled odvodil od šperků a maleb z poloviny 16. století, kdy se podobně broušené kameny označovaly jako Hogback nebo Dos d'âne.
Jednoduše lze bagetový tvar popsat jako pyramidu s uříznutou špičkou. Stupňovitý brus podtrhuje lesk, bělost a čistotu kamene, ale nedokáže probudit jeho vnitřní oheň. Dobrý bagetový design určuje několik kategorií: poměr délky a šířky stran, symetrie a seřazení fazet, vyleštění a čistota diamantu, neboť tento tvar neskrývá žádné vady ani inkluze kamene, a samozřejmě také lesk, průhlednost, lom a odraz světla. Pro svou souměrnost se využívá především na zdobení hodinek, jako postranní kámen na prstenech či přívěscích a tvoří eternity prsteny a tenisové náramky. Bagetové diamanty se skvěle hodí ke smaragdovému (emerald) nebo Asscherovu tvaru.