Brus a tvar drahokamů
Ve světě gemologie a klenotnictví se odborníci zaměřují nejen na barvu a čistotu drahokamu, ale zároveň nás učí, že tvar a brus jsou odlišné veličiny, ačkoliv rozdíl není vždy na první pohled patrný. Především v běžné mluvě mimo odborné kruhy se oba termíny běžně zaměňují. Vydejte se proto s námi na cestu za poznáním, kde vám odhalíme křehkou hranici mezi pojmy a vyjasníme vám, co máme na mysli, když poukazujeme na brus drahokamů. Porozumění diference mezi tvarem a brusem vám pomůže pochopit, o čem broušení kamenů vlastně je.
Brus (cut) vs. tvar (shape)
Brus patří k nejkomplexnějším kategoriím, na jejichž základě lze drahé kameny oceňovat. Jedná se vlastně o popis vzhledu, kombinace a uspořádání plošek (fazet) drahokamu. Brusič na začátku celého procesu na základě vlastností kamene rozhodne, jakým způsobem promění surový nerost v třpytivý skvost tak, aby co nejlépe využil výchozí podmínky. Vybrané vybroušené plošky lze vždy seřadit vedle sebe tak, aby se dosáhlo požadovaného tvaru.
Zvažme například kulaté drahokamy; nezáleží, jestli vás napadnou přírodní, nebo laboratorně vytvořené. Při zkoumání naší nabídky těch kulatých objevíte spoustu, zajisté si však všimnete, že ne všechny jsou stejné a že se neliší pouze vznikem a původem. Proto je nezbytné seznámit se s typy brusu drahokamů. Některé totiž broušením vůbec neprošly (tzv. kabošony), jiné rozzářily tradiční broušené fazety, jiné zas tzv. briliantový brus (tak typický pro klasické diamanty zdobící zásnubní prsteny). Jiným zas vnukly jiskru a oheň moderní fazetovací techniky, takže se seznámíte s konkávním brusem (concave cut), růžicovým brusem (rose-cut) nebo brusem s hladkou korunou (buff-top cut). Zapomenout nesmíme ani na portugalský brus (Portuguese cut) či brus šachovnicový (checkerboard-cut).
I význam pojmu tvar by tak už měl být nyní zcela jasný – jedná se o vnější linii kamene, která může představovat ovál, kruh, čtverec, obdélník, hrušku, markýzu či trilion. Při pohledu na vzhled kamene se brusič rozhoduje, jestli ho pouze vyleští, nebo ho obohatí geometricky přesným vybroušením fazet.
Rozdělení typů brusu
Pro zjednodušený vhled do obsáhlé problematiky různých typů brusu u drahokamů se vám pokusíme představit základní členění s uvedením oblíbených modifikací, které mimo jiné objevíte i v naší nabídce.
Jednoduchý brus (plain cut)
Pro tento typ je typická absence fazet. Drahokamy se brousí do hladkých tabletek (tablet) nebo vypouklých kabošonů (cabochon, bald head).
Kabošon
U neprůhledných kamenů zajímají klenotníka především vlastnosti jejich povrchu. Takovéto drahokamy se zřídkakdy brousí, zato se leští a zaoblují do hladka. Tradičním „brusem“ je v tomto případě kabošon, kde vypouklou korunu doplňuje obvykle rovný či mírně vystupující základ. Právě kabošon dá vyniknout úchvatným optickým jevům, jako je kočičí oko, asterismus u safírů nebo hra barev u opálů. Ač tvarovat se dá kabošon různě, k nejoblíbenějším designům bezpochyby patří ovál (oval).
Kabošon tradičně spojujeme s opálem, hvězdicovým safírem, měsíčním kamenem, onyxem a tyrkysem.
Fazetový brus (faceted cut)
Jak už sám název napovídá, v této kategorii se vyskytují kameny tvořené oddělenými drobnými leštěnými ploškami, jež zachycují, lámou a odráží světelné paprsky.
Průsvitné drahokamy se brousí při procesu, který využívá abrazivní pilku (obvykle diamantovou), po jejímž použití následuje broušení a leštění fazet. Kategorie brusu v sobě skrývá i tvar či styl, v němž je kámen proměňován ve fascinující drahokam. Půvab průsvitných krystalů a jejich oheň dokáže odhalit právě správně zvolené fazetování a vhodná proporciace. Už od 14. století pracovali mistři svého řemesla na stanovení úhlů, které musí fazety svírat proto, aby kámen co nejlépe pracoval se světlem a vykazoval co nejlepší brilanci.
Během staletí brusiči dováděli svoje techniky a metody k dokonalosti, a proto dnes existuje nepřeberné množství fazetových stylů, které se zpravidla rozlišují podle svého tvaru.
Briliantový brus (brilliant cut)
Tento brus charakterizují kosočtverečné a trojúhelníkové fazety v paprskovité šabloně.
Diamantový/klasický briliantový brus (diamond/brilliant cut)
Typickým příkladem brusičského umění je právě kámen vybroušený a vytvarovaný do klasického kulatého briliantu, kdy se 33 z celkových 58 plošek nachází na koruně, kdežto zbylých 25 tvoří pavilon. Ač fazety mohou mít různý tvar, jediné mají společné: vždy jsou dvourozměrné. Původně byl brus navržen pro diamanty, dnes se však využívá i u dalších drahých kamenů.
Konkávní brus (concave cut)
Tento typ brusu definuje vybroušení fazet do trojrozměrné podoby. Technika vynalezená na konci 20. století umožňuje broušení kuželovitých třídimenzionálních fazet, jež se chlubí nejen délkou a šířkou, ale i hloubkou. Důsledkem toho drahokam láme a odráží více světelných paprsků a proměňuje je do úchvatné brilance. Tento brus se hodí spíše pro větší kameny a lze v něm pořídit třeba citríny, ametysty, topazy nebo quartzy.
Portugalský brus (Portuguese cut)
V originálním brusu se mísí dvě řady kosočtvercových a tři řady trojúhelníkových fazet těsně nad a pod rundistou (girdle) – v modifikaci i jedna či dvě řady smíšených fazet. Tyto další fazetové linie se vybrušují kvůli zvýšení brilance a jiskry drahokamu. Přidané řady plošek zmenšují tabulku (table). V portugalském brusu vznikají obvykle kameny v kulatém (round) nebo oválném tvaru (oval) a obvykle se takto brousí světlejší průsvitné krystaly, jako je růžový turmalín a spinel.
Brioletka (briolette)
Brus populární jako závěs (slzičkové náušnice) má tvar hrušky (pear) a po celém povrchu ho pokrývají fazety, jež zvyšují jeho cenu. U kamene nerozlišíte tabulku, jen sérii třpytivých plošek, které dokáží odrážet světlo ze všech úhlů.
Stupňovitý brus (step cut)
Tento brus tvoří lichoběžníkové či obdélníkové fazety v soustředných řadách. Tradičně se využívá u smaragdového a bagetového tvaru.
Smíšený brus (mixed cut)
Brus tohoto typu kombinuje briliantový a stupňovitý brus.
Cejlonský brus (Ceylon cut)
Tento typ definuje pavilon ve stupňovitém a koruna v briliantovém brusu. Starobylá technika broušení se na Srí Lance využívá dodnes.
Barionův brus (Barion cut)
Pravý opak cejlonského brusu mísí korunu ve stupňovitém a pavilon v briliantovém brusu. Brusič Basil Watermeyer, který s nápadem přišel, objevil výtečný způsob, jak snadno dodat drahokamu brilanci.
Smíšený brus (mixed cut)
V tomto případě lze obdivovat kombinaci výše zmíněného jednoduchého a fazetového typu, kdy se pojí leštěná koruna (crown) a fazetovaný pavilon (pavillion), či naopak.
Růžicový / routový brus (rose-cut)
Routový brus charakterizuje plochý hladký pavilon a broušená klenutá koruna. Brusiči využívají tento typ především u černých drahokamů, jako je černý spinel nebo turmalín, neboť tak snáze zvýrazní jejich unikátní lesk. Příležitostně jej využijí i u neprůhledných kamenů (např. lapis lazuli).
Brus s hladkou korunou (buff-top cut)
V podstatě za opak růžicového brusu lze označit brus s hladkou korunou, kdy koruna je zpravidla leštěná a vypouklá, kdežto pavilon fazetovaný. Strategicky umístěné plošky umožňují spodní části odrážet světlo neobvyklým a zajímavým způsobem. Brus se využívá u průhledných nebo průsvitných minerálů.
Šachovnicový brus (checkerboard-cut)
V tomto případě se brousí pouze vypouklá koruna drahokamu, již určují kosočtvercové fazety připomínající právě šachovnici. Pavilon zůstává nebroušený a většinou bývá plochý. Plošky koruny odráží světlo a zvyšují jiskru kamene a lesk jeho povrchu. Šachovnice často rozehrává třpyt u akvamarínu, citrínu, ametrínu, záhnědy nebo černého turmalínu. Drahokamy se brousí do tvaru kulatého (round), oválného (oval), srdčitého (heart) či polštářkového (cushion).
Tvarujeme drahokamy
Jak jsme již zmínili, tvar (shape) se vztahuje přesně k tomu, co dané slovo znamená – k vnějším obrysům drahokamu. Za oblíbené a časté tvary lze považovat kulatý (round), oválný (oval), markýzu (marquise), polštářek (cushion), srdce (heart), smaragd (emerald), zářící (radiant), princeznu (princess) či trillion (trilliant).
Kulatý tvar (round)
Jedná se o standardní tvar, co se týče symetrie a popularity. Patří však k dražším, neboť při broušení do tohoto designu dochází k větší ztrátě surové hmoty kamene. Vyniká brilancí, především v portugalském brusu.
Oválný tvar (oval)
Druhý nejpopulárnější tvar si získává oblibu mimo jiné u zásnubních prstenů.
Srdce (heart)
Hravý a ženský design si oblíbily především romantické povahy. Správné osazení ve šperku a velký počet fazet dodají drahokamu dechberoucí oheň a brilanci.
Trilion (trilliant)
Trojúhelníkový tvar charakterizuje stejná délka minimálně dvou stran.
Hruška/slza (pear)
Oblíbený tvar je z jedné strany zaoblený, z druhé špičatý. Šířka i délka kamene mohou variovat, proto nejdůležitějším faktorem zůstává symetrie, která dokáže významně ovlivnit cenu.
Markýza (marquise)
Špičaté hrany tohoto tvaru mohou snadno dojít k úhoně, proto se může zdát, že design není tak oblíbený. Opak je však pravdou: získal si srdce kreativních a volnomyšlenkářských osobností.
Smaragd (emerald)
Čtvercový tvar ve stupňovitém brusu je pojmenovaný po smaragdu, kterému tento design vskutku sluší.
Polštářek (cushion)
Polštářek se podobá smaragdovému tvaru, brousí se však pouze do obdélníku či čtverce. Kvůli snížení hmotnosti se řada brusičů rozhoduje nepřidat další fazety směrem ke kaletě, které by zlepšily celkovou kvalitu brusu.
Princezna (princess)
Tvar, který se zákazníkům nejčastěji plete s následujícím uvedeným, charakterizují ostré rohy a čtvercový design. Četné fazety pavilonu jsou malé a soustředné a podílejí se na úchvatné jiskře drahokamu.
Zářící (radiant)
Na rozdíl od princezny má rohy vždy zaoblené. Ač jiskrou srovnatelný, může být jak čtvercový, tak obdélníkový. Lze jej bezpečně uchytit i do klasických krapen, jeho rohy nemusí být chráněny krapnami ve tvaru V.
Bagetový (baguette)
Obdélníkový tvar bývá zpravidla dlouhý a úzký, výjimečně se může vzhledem blížit čtverci. Drahokamy ve stupňovitém brusu nebo kabošonu se používají jak jako postranní kameny (dobře se zasazují k dalším kamenům), tak jako ústřední prvky solitérních prstenů, náušnic či náhrdelníků.
Fantazijní tvar (fancy)
Drahokamy mají tvar neobvyklý, například sněhové vločky, osmiúhelníku, lichoběžníku apod.
Při oceňování kamene se posuzuje brus, tvar a to, jak je vyleštěný. Tyto charakteristiky jsou signifikantní i při určování hodnoty diamantů. Řada obchodníků kupuje hůře vybroušené drahokamy, které nechává přebrousit, a ač se rapidně sníží jejich karátová hmotnost, cena naopak vzroste raketově vzhůru.
Ačkoliv brus drahokamu může definovat jeho tvar, tvar sám o sobě nikdy necharakterizuje brus.
Zajímavosti
- Termín kabošon pochází z francouzského caboche, které znamená kupole.
- Konkávní brus sluší spíše světlejším až středně zbarveným drahokamům. Odborníci upozorňují, že sytě vybarvené kameny mohou nechtěně působit ještě tmavší, proto v tomto zajímavém brusu zřídkakdy zakoupíte safíry, rubíny či červené spinely.
- Brioletkový brus pochází z Indie 13. století, odkud se dostal do Francie. Tamní šlechta si velice oblíbila a upřednostňovala ho až do konce 17. století.